Film om naturdannelse i praksis

Hvad er naturdannelse? Og hvordan kan det se ud i praksis for børn mellem 0-6 år? Se filmene og få inspiration til at arbejde med naturdannelse i dagtilbuddet.
Fyraftensdebat: Børns naturdannelse

Naturdannelse i dagtilbuddet

Begrebet naturdannelse dækker over, hvordan børn og unge får et forhold til naturen ved at møde den på forskellige møder.

Naturdannelse sker gennem 5 elementer:

  • det materielle,
  • det filosofiske,
  • det kognitive,
  • det følelsesmæssige og
  • det erfaringsbaserede.

Dagen i dagtilbuddet kan på flere måder være med til at give børn og unge naturdannelse. Det viser nedenstående film.

Børnehavebørn i naturskole

Børnehavebørn fra Glentebo Børnehus er på besøg på Brøndby Naturskole.

Børnehavebørn på opdagelse i nærområdet

Børnene fra Gudhjem Naturbørnehave er på tur rundt i lokalområdet og får en masse naturoplevelser.

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør
vindblæs vandopsamling
22 institutioner har inviteret vild natur ind på legepladsen. Pilotprojektet Naturlig Legeplads sætter fokus på at gøre institutioner grønnere og bidrager til børnenes læring om blandt andet biodiversitet, vand og naturens kredsløb. Erfaringerne bliver videreført i Grønne Spirer og via Bæredygtigheds-Flaget.
Barn sidder i blade
Hvad er et must for et lille barn at opleve, lære og se i naturen? Tag Børnenes Naturkanon med dig ud i naturen.
Børn arbejder med bæredygtighed
Bæredygtighed i Børnehøjde er et tema under Grønne Spirer, og i 2021 er vi blevet endnu klogere på, hvordan uderummet og hverdagen kan blive vild, grøn og bæredygtig. Vi har også fået et nyt Bæredygtigheds-flag.