Denne bacheloropgave af Katrine Jensen og Nicolai Skaarup
ser på de 0-3 årige og læringsprocesser i naturen i teori og
praksis. Opgaven tager udgangspunkt i en række teorier samt besøg
på naturinstitutionen "Onkel og Tante" i Vejle.
Læs inspirationshæftet, som Katrine og Nicolai skrev i forbindelse
med opgaven
Bachelorrapport 2010
Emne: Læring i naturen
Forfattere: Katrine Jensen og Nicolai Skaarup
Vejleder: Ophelia Achton
Pædagoguddannelsen Peter Sabroe
Konklusion
Gennem arbejdet med denne opgave har vi fundet ud af, at de
læreprocesser som bliver styrket i naturen, er sanseintegration,
styrkelse af motorisk udvikling og forståelse for væren i verden.
Sanserne bliver styrket på grund af den mangfoldighed som naturen
rummer, hvor sanserne bliver påvirket af uforudsigelige faktorer,
som gør at sanserne hele tiden skal være modtagelige overfor nye
indtryk som skal integreres. Dette kunne være
følelsen af det våde græs, lyden af fuglesang eller duften af
blomsterne. Dét at barnet får disse sanseindtryk som det skal lære
at integrere, gør at barnet bliver mere kompetent til at indgå i
nye læreprocesser. Motorikken bliver udfordret på grund af det
uforudsigelige og varierede terræn som findes i naturen. I og med
at motorikken er betegnelsen for menneskets bevægelser mener vi, at
det er godt at naturen er uforudsigelig og varieret, da det giver
kroppen mulighed for at bevæge sig på en varieret måde, og dermed
går ind og
styrker udviklingen af motorikken. I og med at naturen er så bred
at den rummer
f.eks. dyr, planter, årstiderne, er den med til at give barnet en
forståelse af
verden, f.eks. hvor maden kommer fra.
Vi mener, at pædagogen har mulighed for at påvirke børns
læreprocesser. Dette kan pædagogen gøre ved, at have fokus på
barnets udvikling og gennem sin nysgerrighed skabe en opmærksomhed
hos barnet, som kan styrke barnets læreprocesser. Det er
vigtigt
at pædagogen har fokus på sin egen rolle under en aktivitet, da
dette har stor
indflydelse på barnets læreprocesser. Med dette mener vi, at
pædagogen i sine
overvejelser skal inddrage, hvad det er der skal være det styrende
i aktiviteten.
Altså om pædagogen vil lade sig følge af barnets spontanitet,
eller om det er
pædagogens formål med aktiviteten der skal være det styrende.
I det pædagogiske arbejde er det vigtigt at pædagogen begrunder
og reflekterer over sin egen praksis og forholder sig kritisk til
sin praksis. Herigennem opnår pædagogen en større forståelse
omkring sin egen praksis og kan derved støtte op om barnets
læreprocesser. En
måde pædagogen kan begrunde og reflektere over sin praksis er
gennem didaktiske
modeller, dette kan være med til at overskueliggøre pædagogens
praksis, da
pædagogen bliver tvunget til at beskrive praksis gennem ord og
dermed skaber en
forståelse omkring egen praksis.
Perspektivering
Igennem processen med denne opgave har vi oplevet, at det har været svært at finde dagtilbud for 0-3 år, som har øget fokus på naturen, samt materiale der henvender sig til denne målgruppe.
Dette synes vi er en skam, da vi igennem denne opgave, har fået
en større viden om, hvilke kvaliteter den har. I vores søgen på
viden og dagtilbud, er vi stødt på stor begejstring, i forhold til
at vi har valgt netop denne målgruppe. De fleste har samme
frustration som os, pga. manglende materiale og oplysning. De har
vist stor interesse i at få
indblik i det, som vi ville kunne nå frem til igennem denne
proces.