FriluftsRådet

Grønne Spirer

Edderkoppelege

Identifikation og bevægelse

Børn begynder tidligt at udvikle evnen til identifikation med dyr. De møder naturen ved at betragte naturen gennem sig selv, og den tillægges de samme følelser og tanker, som barnet selv er i besiddelse af. Det ser vi, når flere børn leger, at de er dyr. I naturpædagogik kan vi igangsætte lege, der beskæftiger sig med naturens indhold, og på den måde giver barnet ny viden.

lille p krible krable leg

Krible Krable Edderkop

Find et område hvor der er mange træer, der står tæt ved hinanden, og hvor jordbunden er blød, f.eks. skovbund eller græs. I skal bruge en rulle sejlgarn, som vikles ud og ind mellem træerne, så det i lav højde danner et spindelvæv.

Lad børnene kravle rundt neden under spindelvævet som edderkopper. Legen kan udvikles, så der sættes byttedyr ind, eller I kan starte omvendt. Lav selv regler.

Byg et hjulspind og leg

Denne leg leges bedst, hvor der kan findes mange grene. Først findes et sted, hvor der er plads til at bygge og løbe på. Med en gren tegnes der i skovbunden en cirkel der udgør midten af et hjulspind. Herefter lægges "solstrålerne" ud og til sidst lægges de mindste grene på tværs i mellemrummene. Børnene kan bedst bygge, hvis de har set og kender hjulspindet. Spindet skal være 3-4 meter i diameter, for at I kan lege i det.

Edderkoppen fanger insekter:

Spindet er bygget, og børnene stiller sig i en rundkreds uden om. De er forskellige insekter som edderkoppen skal fange. Spørg hvilke insekter børnene kender. En voksen sidder og er edderkop i midten. Lav selv regler om hvordan insekterne kan løbe ind i spindet. De fangne insekter sidder i midten af spindet.

 

 edderkoppespind på strandlille p legespind

  • Grønt Flag - Grøn Skole
  • Grønne Spirer
  • Grejbankerne
  • Danske Naturparker
  • CO2 neutralt website